بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین‌رویکرد از چهارشنبه پیش افتتاح شده و جامعه بازدیدکنندگان این‌نمایشگاه بیشتر مدیران هیئات مذهبی و صاحبان روضه‌های خانگی هستند.

عطر سيب

به گزارش همشهری آنلاین، بحث صنایع فرهنگی به ویژه صنایع مرتبط با ایام محرم یکی از موضوعاتی است که طی چند سال اخیر مورد توجه سازمان‌های دولتی و غیر دولتی کشور قرار گرفته و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اعم از پوشاک، محصولات محرمی و دیگر نمایشگاه‌ها مصداق این‌مساله هستند.

بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین‌رویکرد، از چهارشنبه ۱۴ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برپا شده و برپایی‌اش تا پنجشنبه ۲۱ تیر ادامه دارد. زمان بازدید از این‌رویداد هم ساعت ۱۶ تا ۲۲ اعلام شده اما به‌خاطر استقبال بازدیدکنندگان در برخی از روزها این‌مهلت به ساعت ۲۴ هم رسیده است.

جامعه بازدیدکنندگان این‌نمایشگاه، مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه‌های خانگی و دوست داران امام حسین (ع) هستند.

نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه + تصاویر

بیست و دو سال می‌شود که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با کمک دیگر نهادهای فرهنگی نمایشگاه عطر سیب را برگزار می‌کند؛ نمایشگاهی که ویژه عرضه محصولات محرم و به نوعی حمایت از هیئات مذهبی محلی و کوچک است. این هیئات سالهاست با مشارکت مردم اداره می‌شوند و تا امروز پابرجا بوده اند.

ارائه کارت‌های اعتباری به هیئات مذهبی یکی از اقداماتی است که طی بیست و دو سال گذشته نمایشگاه عطر سیب انجام شده است. در اولین دوره از این نمایشگاه به هر هیأت کارت اعتبار ۱۰۰ هزار تومان اختصاص پیدا کرد که طی سال‌های مختلف این رقم افزایش یافت و در نهایت در بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب برای هر هیأت، کارت اعتبار هشت میلیون تومانی در نظر گرفته شد.

در این دوره نمایشگاه عطر سیب، کارت‌ها پیش از برگزاری نمایشگاه به دست مدیران هیئات مذهبی رسیدند که این امر مانع تشکیل صف‌های طولانی همیشگی در نمایشگاه شد. البته در این دوره شاهد یک صف طولانی مقابل بانک شهر بودیم که بنا به گفته حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای دریافت خدمات شهرزاد است که فعال کردن خدماتش در همه شعب بانک امکان پذیر است و تنها محدود به شعبه حاضر در نمایشگاه عطر سیب نمی‌شود.

نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه + تصاویر

بازدیدکنندگان نمایشگاه عطر سیب در کنار خرید محصولات مورد نیازشان سامانه شهرزاد را فعال می‌کنند تا بتوانند برخی از محصولات خوراکی همچون گوشت و مرغ هیأت‌های خود را تأمین کنند.

در بخش دیگر این نمایشگاه شاهد فروش پوشاک ویژه ایام محرم هستیم که چند غرفه به ارائه محصولاتی همچون عبا، روسری، تی شرت و پیراهن مشکی می‌پردازند. برخی از غرفه‌ها هم به فروش پرچم‌ها و کتیبه‌هایی مزین به «یا حسین (ع)»، یا ابوالفضل (ع) و… مشغول اند.

به گفته خونویی، امسال دبیرخانه نمایشگاه عطر سیب به صورت مستقیم با تولیدکنندگان و تأمین کننده ملزومات محرم در ارتباط است و محصولات به صورت مستقیم در نمایشگاه عرضه می‌شوند. اگر هم محصولی وارداتی باشد، مذاکراتی انجام شده تا در مرحله اول واسطه محصولات در نمایشگاه عرضه شود.

نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه + تصاویر

غرفه‌های نمایشگاه عطر سیب به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند و آنها می‌توانند به صورت مستقیم محصولات خود را به مخاطب عرضه کنند. از این رو نمایشگاه مورد اشاره همزمان با حمایت از هیئات مذهبی، به حمایت از تولیدکنندگان صنایع فرهنگی و مذهبی نیز می‌پردازد.

کار این نمایشگاه از عصر و حوالی ساعت ۱۶ آغاز می شود اما از آنجا که در فصل تابستان به سر می بریم، هوا بسیار گرم‌تر از حد تصور است و به نظر می‌رسد نمایشگاه نیازمند آن است که در فضای مسقف برگزار شود.

البته معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفته با توجه به این که میدان آئینی امام حسین (ع) چند سال است که محل برگزاری نمایشگاه عطر سیب شده، تغییر مکان آن، سبب سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شود. به حال این میدان یک مکان شناخته شده برای اهالی عطر سیب است. همچنین هیئات مذهبی تهران بیشتر در سمت شرق و میدان امام حسین (ع) قرار دارند. به همین دلیل این میدان را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شده است.

خونویی می‌گوید تنوع اقلامی که در نمایشگاه عطر سیب وجود دارد، سبب می‌شود نتوانیم فضای مسقف برای آن انتخاب کنیم چون خنک کردن فضا برای سالم ماندن اقلام با مشکلاتی همراه است. به همین دلیل نمایشگاه را در فضای بدون سقف برگزار می‌کنیم.

نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه + تصاویر

بخشی از فضای نمایشگاه برای استراحت خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. یک حسینیه دائمی هم در میدان امام حسین (ع) به ارائه خدماتی از چایخانه تا مهدکودک می‌پردازد.

برای ورود به نمایشگاه باید به میدان امام حسین (ع) رفت. عامل و نشانه‌ای برای تبلیغات نمایشگاه دیده نمی‌شود. دور تا دور نمایشگاه با پارچه‌های برزنتی پوشانده شده که در این پارچه‌ها هم از محرم و نمایشگاه نشانی وجود ندارد. در مجموع در این زمینه باید گفت حوالی نمایشگاه از نظر بصری، جلوه خاصی ندارد.

خونویی درباره علت این وضعیت نمایشگاه امسال گفت: دوره بیست و یکم نمایشگاه با حضور حدود ۵۰ غرفه برگزار شد و در دوره بیست و دوم شاهد رشد سه برابری یعنی ۱۵۰ غرفه هستیم. بنابراین چیدمان این تعداد غرفه در فضای میدان امام حسین (ع) باعث می‌شود برای جلوه بخشیدن به لحاظ بصری نمایشگاه با محدودیت‌هایی روبرو باشیم.

وی افزود: در میدان امام حسین (ع) بحث امنیتی را باید رعایت کنیم. به هرحال تعداد زیادی اقلام توسط غرفه داران در نمایشگاه دپو شده است و باید حصاری کشیده می‌شد تا این اقلام محفوظ بمانند. تردد مردم، بحث ایمنی از جمله مباحثی بود که کار را برای چیدمان مناسب سخت می‌کرد.

نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه + تصاویر

البته برای جلوه بخشیدن به فضای بصری نمایشگاه پیشنهاد شده از پرچم و کتیبه برای اطراف نمایشگاه استفاده شود که خونویی این پیشنهاد را قابل تأمل و پیگیری دانست.

نمایشگاه عطر سیب اتفاق مهمی برای ارتباط مدیران فرهنگی و مسئولان هیئات است. این رویداد تجمعی از تولیدکنندگان و فروشندگان است و بیست و دو سال برگزاری پیاپی اش بیانگر دغدغه مندی است.

نمایشگاه عطر سیب تا پنجشنبه ۲۱ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برپاست و بازدیدکنندگان اعم از مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه‌های خانگی و عاشقان امام حسین (ع) می‌توانند در این ایام به نمایشگاه بروند و محصولات مورد نیاز خود را در راستای حمایت از تولیدکنندگان تهیه کنند.

کد خبر 865476
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha